Tuesday, October 8, 2013

Dakwah itu tanggungjawab semua

Salam.. beberapa hari yg lalu, saya menerima PM kat FB dari seorang mahasiswi UKM yg meminta saya mengulas tentang gejala sosial yg berlaku di dalam universiti, dan juga meminta saya untuk mengadakan beberapa aktiviti kerohanian utk membendung aktiviti kurang sihat ini… hmmm nampaknya saya perlu memberitahu yg bahawasanya saya bukan lg student UiTM, mungkin siswi tersebut menganggap sy masih lg presiden PMH.. untuk pengetahuan semua, saya telah meninggalkan alam kampus lebih setahun yg lalu, dan telah meninggalkan PMH hampir 2 tahun.. huh, agak lama tu, tapi PMH tetap di hati saya =)

Al-maklumlah, sy telah lama x update blog..hampir setahun.. mungkin dia ingat saya masih lg belajar.. sebenarnya banyak perkara pahit manis yg telah berlaku pada satu tahun kebelakangan ini.. insyaAllah jika ada masa sy akan ceritakan.. dan sekarang, saya sudah berada di alam pekerjaan..mungkin masa agak terbatas berbanding semasa belajar dahulu..

Walaubagaimanapun, saya berterima kasih atas keprihatinan siswi itu, yg begitu sensitif dgn masalah2 masyarakat khususnya di bumi kampus ini, yg mana kita juga merupakan sebahagian (bekas) dlm komuniti tersebut.


syabas saya ucapkan, harapnya lebih ramai lagi golongan yg lebih sensitif mengenai perkara ini.kita tdk mahu apabila kita berjumpa Allah kelak, Allah akn menyalahkn kita kerana tdk menyedarkn golongan yg telah terpesong ini.. firman Allah dlm surah al-a`raf, ayat 164-165, maksudnya; "Dan (ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata: “ Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka dengan azab yang amat besar ? Mereka menjawab: `Agar kami mempunyai alasan (pelepas tangunggungjawab)  kepada Tuhanmu, dan supaya mereka bertakwa.`Maka tatkala mereka melupakan apa yang diperingatkan kepada mereka, Kami selamatkan orang-orang yang melarang dari perbutan jahat dan Kami timpakan kepada orang-orang yang zalim seksaan yang keras disebabkan mereka selalu berbuat fasiq.

Sebab itu sy amat setuju dgn cadangan siswi terbabit supaya mendesak pihak atasan utk menubuhkn satu akta utk menghalang aktiviti yg tdk bermoral ini drpd terus berleluasa.ini juga mrupakan satu bentuk dakwah, yg mana wajib ke atas mereka yg faham utk menyebarkn dakwah ini.kita tdk mahu bala Allah dtg kerana kealpaan kita menegur mereka..Umar Abdul Aziz berkata;" Bahawa sesungguhnya Allah tidak mengazab orang ramai dengan sebah perbuatan orang-orang perseorangan. Tetapi kalau maksiat dilakukan terang-terangan sedang mereka (orang ramai ) tidak mengingatkan , maka keseluruhan kaum itu berhak mendapat seksa."


Tetapi persoalannya,sejauh manakah kita dapat membuat semua itu? apa kekuatan kita? adakah kita terfikir bahawa orang2 atas akan dengar luahan org2 bawah ni? sebab itulah kalau ikutkn konsep berdakwah, kita kena buat mengikut kemampuan dan persekitaran kita. sabda nabi; :”Barangsiapa dari kamu melihat kemungkaran hendaklah dia mengubah dengan tangannya, apabila tiada kuasa maka dengan lidahnya, apabila tidak kuasa dengan hatinya dan yang demikian itu adalah selemah-lemah iman.” Selagi ada ruang, insyaAllah kita yg faham tentang dakwah ini kena mengambil peluang utk menyeru org lain kpd kebaikn, dan disamping itu kena juga mencegah kemungkaran yg berlaku. Maksud dlm surah ali-imran, ayat 104, ” Dan hendaklah ada di kalangan kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada makruf dan mencegah dari yang mungkar, merekalah orang-orang beriman.”

insyaAllah saya mewakili bekas siswa UiTM, mencadangkan (mungkin boleh diambil cakna oleh persatuan Islam di kampus) agar blh usulkan perkara ini samada melalui MPP dan juga Jabatan Islam (Di UiTM ada CITU) .Mereka boleh berbincang dgn wakil MPP,  exco kerohanian MPP ataupun wakil2 kolej (JPK), supaya bila kita berada dlm kelompok yg ramai, kita akan ada kekuatan utk mencegah kemungkaran yg semakin berleluasa ini.

Dulu semasa saya berada dlm pmh, saya telah lama sedar tentang masalah ini. Sebab itu PMH telah wujudkn skuad hisbah,ataupun lebih dikenali dengan Skuad Penyayang. (tapi saya tidak tahu status Skuad Penyayang sekarang, samada masih berjalan atau dihentikan oleh pentadbiran UiTM) dan pada masa itu, skuad Penyayang ini juga mendapat mehnah drpd pihak pntadbiran uitm, yg mana kelulusannya adalah daripada CITU saja, pihak hep belum ‘establish’ sepenuhnya. insyaAllah saya doakan agar Skuad ini dapat dihidupkan sepenuhnya, agar capaian dakwah menjadi lebih meluas.


Selain itu, marilah kita sama2 berdoa supaya suatu hari nanti akan berlaku perubahan dlm universiti ini. Kita kena ingat yg kita bukanlah golongan pemula tentang dakwah ini. Kita hanya menyambung mata rantai perjuangn drpd orang2 terdahulu, malahan sejak zaman nabi lagi gerakan dakwah ini berlaku. Erti kata lain, kita ini adalh penymbung kerja rasulullah, satu kerja yg amat mulia.sebab itulah jgn sesekali berputus asa bila berada di medan dakwah ini. Sesekali air mata mengalir kerana keletihan, jdkan ia pembakar semangat buat kita. Sahabat2 dulu berjuang dengan darah, kita masih lagi belum capai ke tahap itu. Allah akhbar…

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons