Saturday, June 4, 2011

perkahwinan

Cuti sekolah dah bermula. Semenjak dua menjak ni, sy bnyk terima kad jemputan perkahwinan, samada drpd saudara mara,kawan abah, kawan umi, kawan kak long, dan kawan abg, dan kawan sy sendiri. Dikesempatan musim cuti sekolah ini, ramai yg tdk melepaskan peluang utk mengadakan majlis perkahwinan. Sehinggakan utk satu hari je, ada 3 tempat sy kena pergi!

Sy tertanya2, kenapa perlu tunggu sehingga cuti sekolah untuk mengadakan majlis perkahwinan? Bila tiba je cuti sekolah, mesti ramai je yg nak kawin. Sepatutnya nama ‘cuti sekolah’ patut ditukar kepada ‘musim perkahwinan’, ataupun org2 tua kat kampung sy menyebutnya ‘musim mengawan’, tp begitulah, musim perkahwinan ni dah lama sebati dgn musim cuti persekolahan, sebabnya pd masa inilah ramai org dapat cuti, samada pekerja kerajaan, swasta dan pelajar2 sendiri.

Tp yg menariknya, budaya menghantar kad jemputan masih lg menjadi pilihan org ramai, walaupun kemajuan teknologi semakin canggih yg memudahkan kerja seharian kita dan segalanya telah tersedia di hujung jari kita. Tp sy percaya, tradisi menghantar kad jemputan ini masih releven pada masa hadapan. Bg sy, kemeriahan musim perkahwinan ini sama dgn kemeriahan menyambut hari raya. Kerana di majlis perkahwinanlah tempat kita bertemu dgn kwn2 lama, terutamanya kawan2 yg dah lama terpisah. majlis perkahwinan juga boleh dikatakan sebagai tempat ‘reunion’.

Di kesempatan ini, sy ingin menghuraikan apakah hakikat perkahwinan yg sebenarnya. Perkahwinan merupakan sifat atau tabiat manusia yang cenderung untuk mengadakan hubungan sesama manusia. Allah telah menjadikan hubungan perkahwinan sebagai Sunnah para Rasul di mana ianya akan melahirkan rasa saling cinta, sikap saling bekerjasama dgn kebaikan dan bantu membantu untuk mendidik keturunan. Melalui perkahwinan juga, manusia akan dapat mengembangkan keturunan dan memenuhi ketenteraman jiwa kerana perkahwinan yang harmoni dan sesuai munurut tuntutan Ilahi sebagai tempat untuk berehat jasmani maupun rohani.

Di dalam al-Quran dijelaskan bahawa tujuan pernikahan adalah untuk mendapatkan
ketenangan dan kebahagiaan, sebagaimana firman Allah yang bermaksud: "Dan di antara tanda-tanda kebesaran Allah itu bahawa Dia jadikan bagi kamu pasangan hidup agar kamu mendapatkan ketenangan/kebahagiaan bersamanya. Kemudian Allah ciptakan di antara kamu berdua mawaddah dan rahmah." (Surah al-Rum, ayat 21)



Alam ini terasa indah kerana Allah menciptakannya berpasang-pasangan. Ada siang, ada pula malam. Ada tempat yang subur, ada pula yang tandus. Ada gunung-ganang yang tinggi tapi ada juga lembah dan lurah yang dalam. Ada lelaki dan ada pula perempuan. Allah menciptakan pasangan untuk manusia agar mereka dapat hidup seiring sejalan, berbahagi suka dan duka serta tetap bersama dalam melayari kehidupan yang penuh dengan onak, duri, dugaan, tentangan dan cabaran demi mencapai satu matlamat mendapatkan keluarga sakinah mardatillah.

Kepada pasangan pengantin, SELAMAT PENGANTIN BARU sy ucapkan. Semoga jodoh kalian berpanjangan hingga ke akhir hayat. Selamat menempuh hidup sbg sepasang suami isteri, dan semoga bahagia yg kalian cari itu akan kekal selamanya. Ameen.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons