Friday, February 3, 2012

salam maulidur rasul 2012

"Sesungguhnya, orang yang paling dekat denganku pada hari kiamat adalah orang yang paling banyak berselawat ke atasku" - Al-Nasai dan Ibnu Hibban



Alhamdulillah, segala puji kepada Allah yang telah memberikan pelbagai nikmat kepada kita, Selawat dan salam buat junjungan besar tercinta Nabi Muhammad SAW, penutup sekalian para nabi dan rasul, penunjuk jalan al-haq dan daie sepanjang jalan.

InsyaAllah,5 Februari 2012 nanti kita akan menyambut hari keputeraan baginda Rasulullah Saw. Keputeraan Rasulullah dan pengutusan baginda kepada kita merupakan satu nikmat kubra buat umat sejagat. Ini kerana kelahiran baginda memberikan petanda risalah dan penyelamat umat dari dibelenggu arus jahiliyah.

Saban tahun kita menyambut dan mengenang kelahiran baginda SAW. Namun harus kita bertanya kepada benak fikiran kita sejauh mana kita telah mencontohi dan mengimplimentasi pusaka peninggalan baginda SAW di dalam kehidupan kita. Saban tahun juga bermakna Rasulullah SAW semakin jauh dari kita. Namun spirit dan ruh perjuangan baginda tetap membara dalam sanubari kita.

Marilah kita menggali semula mutiara keindahan hidup baginda SAW. Mari kita susuri dan teladani qudwah dakwah dan perjuangan baginda bagi kita memacu semula gerakan pencerahan dan pembangunan semula satu nahdah (peradaban). Biarpun jasad baginda jauh beribu-ribu batu, namun jiwa,perjuangan baginda tetap mekar dan dekat di hati kita.

Saya ingin mengucapkan Selamat Menyambut Maulidur Rasul 2012 buat semua teman seIslam terutamanya kepada warga PMH khususnya, dan warga UiTM amnya.Marilah bersama-sama kita junjung kecintaan pada baginda SAW , kita telusuri sirah baginda dan kita lestarikan pancang dakwah dan jihad baginda dalam hidup kita. Kita pintal dan suburkan semula kecintaan kita pada baginda dengan menjadikan baginda ikon terbaik hidup kita.



Kewajipan umat terhadap Rasulullah (dipetik dari buku "Pesanan Rasulullah menjelang wafatnya", karangan Sa'id Ali Al-Qahthani)


1. Beriman kepada Rasulullah

2. Wajib taat kepada Rasulullah

3. Mencontohi perbuatannya

4. Mencintai Rasulullah

5. Menghormati dan menolongnya

6. Berselawat ke atasnya

7. Menjadikan rasulullah sebagai hakim

8. Menempatkan Rasulullah pada kedudukan yang selayaknya

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons