Friday, October 19, 2012

impian


Adakah aku sudah besar? Adakah kau sudah besar? Besar yang macamana? Bukannya besar badan, tp yg dimaksudkan ialah besar usia. Semakn bertambah usia, dikatakan semakin membesar diri kita. Lazimnya.

Apa ukuran org yg sudah besar itu? Adakah dapat menggapai impian yg bersifat material yg boleh disukat nilai dan takatnya? Ada org dapat merealisasikan  pendapatan 10 ribu sebulan, adakah dia cukup besar? Bg aku itu belum cukup, sebab sesiapa sahaja boleh mencapainya, asalkan ada usaha dan keinginan.


Ye, aku sudah jadi orang besar!

Persoalannya, setinggi manakah hendak diletak impian? Meletakkan nilai sebagai aras adalah kebanyakan yg dilakukan orang. Contohnya, mensasar pendapatan RM 200 juta setahun. Namun apabila tercapai, takkan berhenti di situ sahaja? Perangai manusia, apabila sudah mencapai, ingin menambah lagi. Penatnya hidup begini.

Kita mungkin penat mengejar impian atau terkorban dek pengorbanan mengejar impian!

Oleh sebab itu, ada satu ungkapan yang amat berharga, al-mawt fi sabilillah asma amanina (mati di jalan Allah ialah cita-cita tertinggi kami).

Impian untuk mati, pastinya sesuatu yg aneh. Pelik sekali! Amat janggal, seorang yg hidup, impiannya adalah mati. Tetapi impian mati di jalan Allah amat mulia dan agung sekali. Mati syahid dalam mempertahankan syahadah ialah kemuncak impian orang mukmin. Orang yg mati syahid hakikatnya akan terus hidup dalam reda Allah swt.

“Ya Allah, matikan kami dengan husn al-khatimah (pengakhiran yang baik) dan jangan Engkau matikan kami dengan su’ al-khatimah (pengakhiran yang buruk)."

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons