Thursday, October 18, 2012

BANGKIT

salam.. kepada sahabat yg kusayangi sekalian..

Alhamdulillah bersyukur atas nikmat Allah Ta'ala yg masih lg dapat kita kecapi pada waktu sekarang. terlalu banyak nikmat yg Allah Taala bg kpd kita semua, tp berapa banyakkah diantara kita yg mengenal erti syukur di atas pemberianNya yg tdk terhingga ini.

Jiwa manusia memerlukan pengisian, sama seperti jasad kita yg memerlukan roh. Adalah menjadi fitrah bagi manusia utk mengisi kekosongan yg terdapat dalam jiwa. dengan pelbagai cara, pelbagai kaedah. tetapi mesti berteraskan prinsip Islam, agar cara yg kita lakukan itu tdk bercanggah dengan suruhanNya.

Ada diantara kita menjadikan 'realistik value' sebagai tempat utk mengisi kekosongan jiwa. sebab itu ada diantara manusia sanggup memperhambakan wang dan harta kekayaan dalam mengejar impian. bg yg tdk mampu, sanggup pula mengunakan jalan yg salah, yg penting, keinginan hati dapat tercapai.

Ada juga diantara kita yg memilih 'hidden value' sbagai tempat mengisi kekosongan jiwa. yg dimaksudkan dgn 'hidden value' ini ialah nilai yg tidak dapat di depan mata, tetapi yakin bahawa ganjaran tersebut amat besar. itulah dosa pahala. takut melakukan dosa, memilih jalan yg sukar asalkan dapat pahala. beruntung org macam ni.

fitrah manusia, pelbagai cara pelbagai ragam. perlu diingati bahawa Dunia ini ada peraturannya. semua guideline sudah tersedia di dalam kitab Allah dan Sunnah Nabi. cuma memerlukan jiwa yg kuat utk merobeknya. adakah jiwa kita kuat?

bangkitlah. bangkit dan terus bangkit agar jiwa sentiasa hidup. hidup bukan utk dunia, tp utk akhirat. nescaya kita akan dapat jalannya. jalan yg tersedia amat luas terbentang, tunggu masa manusia melaluinya. bangkit dengan jiwa yg baru, daripada kekosongan perlu diisinya. jiwa kita perlu hidup.

Saidina Ali berkata; " Sekiranya hari ini lebih baik dari semalam, maka berbahagialah orang itu. Sekiranya hari ini adalah sama dengan hari semalam, maka sia-sialah orang itu. Sekiranya hari ini lebih buruk dari semalam, maka celakalah orang itu".

Wahai pemuda islam, bacalah buku "Sehingga Pemuda Mengerti", karangan Dr. Abdullah Nasih Ulwan.


1 comments:

Siti Hajar Zainal said...

InsyaAllah..

Terasa... smoga blh bangkit.

(bgun hajar... hee)

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons