Wednesday, June 15, 2011

membelilah di kedai Al-Falah

Dewasa ini, orang islam seringkali terkeliru dengan perkara halal dan haram. Banyak perkara yg berlaku didalam kehidupan kita terdapat permasalahan ini, samada dalam kehidupan individu muslim, kehidupan berkeluarga dan juga dalam masyarakat secara amnya. Dalam konteks individu muslim, ramai manusia yg berpegang pada adat, sehingga melampaui batas dan melanggar hukum hakam islam. Perkara asas bg manusia, iaitu makanan dan minuman, pakaian dan perhiasan, bidang pekerjaan dan professional, merupakan beberapa contoh tentang kekeliruan masalah halal dan haram ini.

Asas pertama yg telah ditetapkn oleh islam adalah setiap sesuatu ciptaan Allah adalah harus. Ia tidak diharamkan melainkan jika ada nas yg sahih lagi jelas dari syara’ yg mengharamkan. Jika tdk terdapat nas yg sahih, ataupun hanya dengan hadis dha’if, ataupun nas berkenaan sahih tetapi tdk jelas, maka benda itu kekal sifat asalnya sebagai perkara yg diharuskan. (Yusuf Qardhawi).

Maka di sini, sy ingin membantu sahabat-sahabat semua yg masih lg kusut mengenai perkara ini, terutamanya tentang makanan kita seharian. Teknologi yg semakin hebat sekarang ini turut memberi impak dalam industri makanan. Bnyk makanan yg ada di pasaran ini amat mudah didapati dengan pelbagai variasi. Kilang2 makanan juga semakin berlambak di bumi Malaysia ini. Semuanya kerana ada permintaan yg tinggi dlm masyarakat kita.

Begitu juga dengan barang keperluan asas yg kita gunakan dalam kehidupan seharian. Semuanya juga senang didapati di pasaraya dan di kedai2. Malahan ada yg membeli barangan tersebut dengan meng’order’ dari internet saja. Sangat cepat dan pantas.

Tetapi adakah kita terfikir tentang status makanan dan barangan tersebut? Adakah kita pernah mengambil masa utk mengkaji dan mencari maklumat tentang status tersebut? Mungkin kita pernah terdengar tentang permasalahan status ini, tetapi berapa ramaikah dikalangan kita yg cakna dengan perkara ini? Adakah kita pernah berikhtiar utk keluar dari belenggu ini? Jika anda masih lg terperuk dengan persoalan ini, sy ada cadangan dan ruang utk anda berfikir supaya persoalan ini akan bertemu jawapannya.

Utk pengetahuan semua, sebuah kedai yg telah dinamakan sebagai Al-Falah, nombor pendaftaran SA0120740-A telah beroperasi sejak awal tahun ini. Kedai ini dibuka di Kg. Padang Jawa, Shah Alam merupakan sebuah kedai yg membekalkan produk islam. Semua makanan dan barangan yg terdapat di kedai ini didapati dari pembekal produk muslim yg berprinsipkan halalan toyyiba. Di antara barang yg terdapat di kedai Al-Falah ini adalah barangan dapur, makanan sejuk beku, peralatan mandi, makanan dan minuman, minyak wangi, dan yg terbaru terdapat pelbagai jubah, kurta, kopiah dan tudung.

Kedai ini kepunyaan ustaz husni. Beralamat di Lot 1410-J, Jalan Mat Raji, Kg. Padang Jawa, 40200 Shah Alam, Selangor. Untuk butiran lanjut mengenai kedai ini boleh berhubung terus dengan Ustaz Husni (0192738581). Sy merupakan salah seorang part time job di kedai ini.

Diantara barang yg terdapat di kedai Al-Falah..



wangian








jubah Oman

air zam zam..RM10 sebotol

barang yg paling laris...!! dapatkan segera!!

Sesungguhnya Islam itu indah. Kedatangan Islam telah merubah segala perkara yg buruk dan menjadi baik. Masyarakat jahiliyah pernah tersesat dan mengalami kekacauan yg luar biasa, sehingga perkara yg haram telah menjadi halal. Islam adalah penyelamatnya. Islam itu lengkap, semua perkara akan menjadi sempurna jika berlandaskan syariat Islam. Begitu juga dalam pemilihan makanan dan barangan halal ini. Ikutlah ketetapan yg disarankan oleh Islam.
Berikhtiarlah, selagi ada ruang utk berubah. Beralihlah kepada barangan produk muslim, majukan ekonomi umat Islam. Sesungguhnya mencari yg halal itu fardhu bg umat islam.



“Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadaNya”. (al-baqarah:172)

1 comments:

Anonymous said...

alhamdulillah..bgus..truskn meggunakan produk islam demi islam

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons